Lakcímváltozás bejelentése
1. Külföldi letelepedés bejelentése a konzulátuson
A bejelentés a végleges külföldi letelepedés szándékának rögzítését, illetve hivatalos bejelentését jelenti.
A bejelentés megtételére kizárólag személyesen kerülhet sor a konzulátuson, ügyfélfogadási időben. A kérelem benyújtására csak előzetes időpont egyeztetés alapján kerülhet sor. Ha a kérelmet 18 év alatti személyre nyújtják be, mindkét szülő személyes jelenléte szükséges.
A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
- Külföldi letelepedésre vonatkozó nyilatkozat (a lap alján letölthető)
- Kérelem a külföldön élő magyar állampolgár adatainak nyilvántartásához – az adatok módosítását kell kérni (a lap alján letölthető, kék színű adatlap)
- Amennyiben a kérelmező házas, a magyar házassági anyakönyvi kivonat - amennyiben a kérelmező külföldön kötött házasságát még nem anyakönyveztette Magyarországon, úgy először a házasság anyakönyvezését kell kezdeményezni (erre lásd a honlapunk vonatkozó részét)
- Érvényes személyazonosító igazolvány
- Lakcímkártya
- Gyermekek esetében a magyar születési anyakönyvi kivonat
- Érvényes útlevél
A lakcímkártya a bejelentéssel egyidejűleg bevonásra kerül.
Az eljárás díjköteles.
Kiskorú kérelmezők esetében a végleges külföldi letelepedés bejelentéséhez mindkét szülő jelenléte szükséges, vagy az egyik szülő jelenléte és a másik szülő írásban tett hozzájárulása, amelyet közjegyző, tiszteletbeli konzul, vagy két tanú hitelesít.
A külföldi letelepedés elektronikusan is bejelenthető. Ennek lehetőségét lásd később a „Külföldi letelepedés bejelentése elektronikusan” résznél.
2. Külföldi lakcím változásának bejelentése
a.) A külföldi lakcím változásának bejelentése on-line
A külföldi lakcím megváltozását elektronikusan lehet bejelenteni a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEK KH) weboldalán.
A bejelentés a "Webes ügysegéd" segítségével történhet. Ennek használatához nem szükséges ügyfélkapu regisztrációval rendelkezni.
b.) Külföldi lakcím változásának bejelentése a konzulátuson
A külföldön élő magyar állampolgár külföldi lakcímének módosítását a külképviseleten is kérelmezheti. Ebben az esetben nincs szükség a lakcímkártya cseréjére, hiszen azon továbbra is a „külföldi cím” elnevezés szerepel.
A bejelentés megtételére kizárólag személyesen kerülhet sor a konzulátuson, ügyfélfogadási időben. A kérelem benyújtására csak előzetes időpont egyeztetés alapján kerülhet sor. Ha a kérelmet 18 év alatti személyre nyújtják be, mindkét szülő személyes jelenléte szükséges.
A külföldi lakcím módosításához a kérelem a külföldön élő magyar állampolgár adatainak módosításához adatlapot kell kitölteni (a lap alján hamarosan letölthető). A kérelem beadásához érvényes magyar útlevél és lakcímkártya szükséges.
A külföldi lakcím módosítása illetékmentes.
3. A külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételi kérelem
Ha a magyar állampolgár nem szerepel a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (vagy passziválás miatt, vagy, mert soha nem rendelkezett állandó lakóhellyel Magyarországon), kérheti a nyilvántartásba való felvételét. Ehhez a kérelem külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételéhez adatlap kitöltésére van szükség, melyet a konzul előtt személyesen kell aláírni.
A kérelem benyújtására kizárólag személyesen kerülhet sor a konzulátuson, ügyfélfogadási időben. A kérelem benyújtására csak előzetes időpont egyeztetés alapján kerülhet sor. Ha a kérelmet 18 év alatti személyre nyújtják be, mindkét szülő személyes jelenléte szükséges.
A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
- adatlap (a lap alján letölthető)
- érvényes magyar útlevél;
- születési anyakönyvi kivonat;
- házas családi állapot esetén magyar házassági anyakönyvi kivonat;
- elvált illetve özvegy családi állapot esetén pedig válási illetve özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat.
A nyilvántartásba vételt követően egy olyan lakcímkártya kerül kibocsátásra, melyen a „külföldi cím” elnevezés szerepel.
A nyilvántartásba való felvétel illetékköteles.
A lakcímkártya kb. 2-3 hónap elteltével érkezik meg a konzulátusra.
4. Külföldi letelepedés bejelentése elektronikusan
A külföldi letelepedést elektronikusan, Webes ügysegéd útján is be lehet jelenteni a KEK KH felé. Ennek feltétele, hogy a bejelentő rendelkezzen Ügyfélkapuval. Amennyiben a bejelentésre elektronikusan kerül sor, a személyi igazolványt és lakcímkártyát ez esetben is le kell adni. A Webes ügysegéd felületen jelölnie kell az ügyfélnek, hogy melyik járási irodába, vagy külképviseletre postázza az okmányokat. Lehetőség van arra is, hogy személyesen adják le az okmányokat, amelyet mind a bejelentő, mind törvényes képviselője, illetve meghatalmazottja megtehet.
5. Letölthető adatlapok
- Kérelem külföldön élő magyar állampolgár adatainak nyilvántartásához
- Külföldi letelepedésre vonatkozó nyilatkozat
- Külföldi letelepedésre vonatkozó nyilatkozat kiskorúak részére
- Külföldi lakcímváltozás bejelentése (hamarosan)